Als ondernemer heb je veel met klanten te maken. Echter bepalen deze of je onderneming succesvol is. Je klanten zo goed mogelijk tevreden stellen is daarom belangrijk. Je wilt immers dat ze jouw producten kopen of gebruikmaken van je diensten, dat ze bij jou blijven komen en andere mensen aanbevelen om hetzelfde te doen. Om dit effect te krijgen is het belangrijk om klanten de juiste services te bieden. Om te weten welke services dit zijn kun je gebruikmaken van het kano model. Dit is een model dat bekijkt aan welke prestaties jouw producten en diensten moeten voldoen om tot een succes te komen. Het is belangrijk dat je het kano model goed onder de knie hebt om te kunnen groeien als onderneming.
Wat is het kano model?
Het kano model is bedacht door Noriako Kano. Hij heeft dit model bedacht op basis van de behoeftes die klanten hebben. Hoe meer deze behoeftes vervuld zijn, des te tevredener zijn je klanten. In dit model gaat het om het onderscheid van verschillende factoren. De factoren waar producten altijd aan moeten voldoen (basisfactoren), de extra factoren die het product of de dienst beter maken (prestatiefactoren) en de factoren waar de klant niet op gerekend had, maar zeer fijn zijn dat ze erbij zitten (wow-factoren). De basisfactoren, zoals dat het product doet waarvoor het gemaakt is, moeten als eerste in orde zijn om je klanten tevreden te houden. Prestatiefactoren zijn extra toepassingen, hoe meer prestatiefactoren je hebt, hoe positiever je klanten over je product of dienst zullen zijn. Aan de wow-factoren denkt je klant nooit, waardoor deze aangenaam verrast worden. Deze factoren zijn het minst belangrijk altijd te hebben, maar kunnen wel net dat ene duwtje in de goede richting geven. Beheers het kano model en je zult zien dat je succesvol in je branche wordt en steeds beter wordt.
Kano model leren
Wil je zelf gebruikmaken van het kano model? Deze methode is onderdeel van de Lean Six Sigma leermethodiek. Je kunt bij Lean Six Sigma trainingen en cursussen volgen om ervoor te zorgen dat je het kano model volledig onder de knie hebt. Vind ook de succesfactor voor jouw onderneming dankzij het kano model bij Lean Six Sigma.