Een functie als medewerker klantenservice is erg veelzijdig. De functie kan namelijk op allerlei manieren worden ingevuld. Een klantenservice is tegenwoordig niet meer weg te denken. Het maakt daarbij niet uit wat voor bedrijf je bent. Er is gewoon een medewerker of zelfs een hele afdeling nodig. Het grootste deel van de medewerkers klantenservice werkt in drie sectoren. Dit zijn dienstverlening en administratie, financieel en verzekeringen, en informatie en communicatie. Maar dit is maar de helft van waar een medewerker klantenservice kan werken. Als klantenservice jouw ding is, kun je dus kijken of jouw favoriete bedrijf, winkel of service misschien een functie of afdeling voor je heeft.
Inrichting klantenservice functie
Bij klantenservice denk je misschien alleen aan de afdeling telefonie van een grote winkelketen of een verzekeraar. Daar is inderdaad veel werk in voor een klantenservice medewerker, maar er is meer dan dat. Ook kleinere winkels zullen klanten met problemen of klachten te woord moeten staan, evenals dienstverlenende bedrijven. Tegenwoordig wordt hier ook vaak social media voor ingezet. Of is er de mogelijkheid via de website van een bedrijf te chatten. Als klantenservice medewerker kun je dus ook daar terecht komen in plaats van achter de telefoon.
Voorbereiden
Het komt ook voor dat je op een afdeling klantenservice werkt en je alles moet rouleren. Het is aan jou of je dat leuk vindt, omdat het afwisselend is, of dat je liever alleen maar chat of belt bijvoorbeeld. Dit zijn ook vragen die je tijdens een sollicitatie voor een functie als medewerker klantenservice kunt vragen. Om je goed voor te bereiden op de functie kun je ook een opleiding medewerker klantenservice volgen bij Fabius opleidingen. Meer over de functie en de opleiding lees je op deze pagina van Fabius.